Kniha po prvý raz predstavuje Lúčnicu ako teleso, ktoré vďačí za svoj úspech viacerým zložkám: tanečnému súboru, speváckemu zboru, orchestru s ľudovou hudbou aj krojárskej dielni. Zároveň je odpoveďou na otázku, ako sa zo skupinky bratislavských vysokoškolákov a milovníkov ľudového tanca stal slovenský kultúrny fenomén.
Publikácia Fenomén Lúčnica osloví najmä fanúšikov folklóru a tých, ktorí si radi uchovajú pamiatku na výročie jedného z kľúčových slovenských ľudových ansámblov. Je v nej obsiahnutý vznik a formovanie Lúčnice vrátane tanečného súboru, speváckeho zboru, osobného vkladu dirigentov, skladateľov i orchestra.
Nechýba množstvo fotografií zachytávajúcich jednotlivé vystúpenia, umelecké osobnosti, ktoré mali vplyv na vývoj súboru a ukážky plagátov vystúpení. Detailne mapuje programovú skladbu súboru a zahŕňa spomienky a úvahy kolektívu, vrátane predslovu aktuálneho generálneho riaditeľa Pavla Pilařa, či predhovoru umeleckého vedúceho a choreografa v rokoch 1949-2017, Štefana Nosáľa, k 50. výročiu súboru. Posledná časť knihy je venovaná súpisu repertoáru Lúčnice zoradenému podľa rokov, súpisu naštudovaných skladieb orchestra, zboru aj sólistov. V závere autor uvádza množstvo ocenení, ktoré umelecký súbor získal počas svojho pôsobenia.
Mgr. Emil T. Bartko, PhD. absolvoval štúdium tanečnej teórie na Vysokej škole múzických umení v Bratislave (VŠMU) u prof. Jana Reimosera (1971). V rokoch 1960 – 1979 pôsobil ako tanečník v súboroch Čarnica, Lúčnica, Štátny súbor pre srbskú ľudovú kultúru v Budyšíne (NDR), neskôr aj ako dramaturg Slovenského ľudového umeleckého kolektívu (SĽUK). Od roku 1980 prednáša na Hudobnej a tanečnej fakulte VŠMU dejiny a teóriu tanca, dramaturgiu baletu a ľudových súborov. V rokoch 1989 – 1996 a 1999 – 2006 bol umeleckým šéfom (riaditeľom) Baletu SND. Je autorom publikácií Lúčnica (1979), Balet SND 1920 – 2003, Podoby slovenského tanečného umenia 1920 – 2010 (2011), Stručná encyklopédia tanečného umenia (2018) a i. Spoluautorsky sa podieľal na knižných dielach Spoločné úsilie v tanečnom umení (1983), Slovenské divadlo v 20. storočí (1999), Interferencie priateľov tanca (2008). Písal tiež recenzie a hodnotiace články pre periodiká aj odborné časopisy a vytvoril choreografie pre rôzne umelecké telesá.