Aktivita

Marek Ormandík vystavuje pokrivené "ksichty", ktoré sú pravou tvárou našej spoločnosti

Svoju tvorbu spolu s novou monografiou predstaví na výstave Ksicht v bratislavskej Galérii 19 od 23. januára.
 Marek Ormandík vystavuje pokrivené "ksichty", ktoré sú pravou tvárou našej spoločnosti

Výsostne aktuálni „krikľúni“, démoni aj proroci výtvarníka Mareka Ormandíka, ktorými nastavuje zrkadlo dnešnému dianiu v spoločnosti, sa predstavia verejnosti na výstave Ksicht v bratislavskej Galérii 19 od 23. januára do 1. marca 2020. Vyše 50 nových diel, ktoré vznikli počas aktuálneho a minulého roka, vystaví autor po prvýkrát.

 

„Uhrančivému pohľadu týchto portrétov nemožno ujsť, sú nástojčivé ako hlad, mrzia nás ako stará krivda a urážajú ako pravda,“ konštatuje kurátor výstavy Miroslav Haľák, ktorý pôsobí v prestížnej galérii Belvedere vo Viedni. „V hlavách Mareka Ormandíka paradoxne nie je zakódované neprirodzené správanie či neľudská vypätosť zmyslov, ale skôr tienistá stránka ľudského výrazu. Výsledkom kolízie farieb a línií je v tomto prípade obraz afektov našej kultúry,“ dodáva.

 

V tvárach sa Marek Ormandík snaží zachytiť víry myšlienok farbou. K motívu „hlavy“ sa vracia počas celej svojej maliarskej kariéry už takmer tri desaťročia.
V najnovšom cykle Portrait of death sa „röntgenovaním“ tvárí blížnych zamýšľa nad ich pominuteľnusťou - memento mori. Veľkorozmerné obrazy búst zas vypovedajú o adorovaní zloduchov. A séria plátien Chorus, ktorá zobrazuje vypäté emócie v hlavách s otvorenými ústami, nechá na divákovi, aby sa rozhodol, či tváre kričia od bolesti alebo radostne spievajú.

 

„Citovo vypätá tvár týchto hláv je výsledkom tvorivého zápalu a záujmu o človeka a nie iba rutinným vyprázdňovaním konvenčnej formy. Tristnosť farieb a čiar, z ktorých sú vymodelované hlavy, sa svojou naliehavosťou automaticky stáva projekčnou plochou našich vlastných obsahov. Jedinečnosť Ormandíkových krikľúňov, orantov, starcov, démonov a prorokov tkvie v ich schopnosti absorbovať, ale súčasne aj vyžarovať životnú energiu. Nielenže prijímajú od nás celé spektrum emócií, ale zosilnené ich aj vyžarujú,“ vysvetlil kurátor Miroslav Haľák, ktorý je súčasne spoluautorom novej monografie o Marekovi Ormandíkovi.

 

300-stranovú knihu, ktorá prináša prvý ucelený obraz o živote a tvorbe tohto výrazného predstaviteľa strednej generácie slovenského maliarstva, predstavia v premiére počas vernisáže výstavy 23. januára 2020. Rozsiahla publikácia, ktorá obsahuje reprodukcie vyše 400 diel Mareka Ormandíka, esej Miroslava Haľáka, krátke postrehy ďalších kunsthistorikov aj rozsiahly rozhovor o Ormandíkovom detstve, študentských časoch a filozofii jeho tvorby, vyšla čerstvo vo vydavateľstve Slovart.

 

O autorovi:

 

Marek Ormandík (1968) absolvoval v rokoch 1987 – 1993 štúdium na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Jeho tvorba siaha od veľkorozmerných a komorných malieb cez ilustráciu, kresbu až po sochárske diela. Za dvadsaťpäť rokov aktívnej umeleckej činnosti, mohli jeho diela zhliadnuť diváci na desiatkach výstav doma aj v zahraničí. Samostatne vystavoval v susedných Čechách, Poľsku, Rakúsku, Maďarsku,

ale aj v Nórsku, Francúzsku, Chorvátsku, Taliansku, Nemecku, Rusku, Bielorusku, Slovinsku, Srbsku... 

 

Aktuálne prebieha jeho výstava Figurman (spoluvystavujúcim je bieloruský maliar Igor Tišin) v Zoya museum v Modre.

 

samostatné výstavy (výber):

2019 Danubiana Meulensteen Art Museum, Čunovo - Múr Marekov

2018 Galéria Bellart, Viedeň, Rakúsko - Night Cruise

2017 Galerie M1 - Kunstzone, Gera, Nemecko - Maľba

kolektívne výstavy (výber):

2019 Belvedere Viedeň, Rakúsko, Johanna Kandl...

2017 Cité internationale des arts, Paríž, Francúzsko - Slovenské umenie

2016 Múzeum moderného umenia, Olomouc, Česko - Šumenie anjelských krídiel

ocenenia (výber):

2010 Krištáľové krídlo za umenie

2008 Cena Martina Benku

2007 Meulensteen Art Award

 

O kurátorovi:

 

Teoretik a historik umenia Miroslav Haľák od roku 2017 pôsobí v Rakúskej galérii Belvedere vo Viedni so špecializáciou na umenie 19. a 20. storočia. Jeho najväčším projektom tu bola participácia na výstave medzivojnovej moderny v prostredí bývalej Rakúsko-Uhorskej monarchie (Klimt ist nicht das Ende – Aufbruch in Mitteleuropa), v ktorej koordinoval príspevky z oblasti Čiech a Maďarska a v ktorej sa podarilo prvýkrát na takomto fóre prezentovať popri umelcoch ako Gustav Klimt, Egon Schiele či Oskar Kokoschka aj tvorcov slovenskej moderny, konkrétne Antona Jasuscha a Imricha Weinera Kráľa.

 

Kurátorsky pripravil viac ako desiatku výstav renomovaných slovenských umelcov doma aj v zahraničí.

 

Je absolventom doktorandského štúdia na Trnavskej univerzite v Trnave a účastníkom transdisciplinárneho programu „AISTHESIS“ prebiehajúceho na niekoľkých univerzitách v Bavorsku a na Centrálnom inštitúte dejín umenia v Mníchove.

Zadajte Váš email
a my Vám budeme zasielať informácie o novinkách a akciách
Generuje redakčný systém BUXUS CMS spoločnosti ui42
X
Nákupný košík
V jednej objednávke nie je možné súčasne kombinovať predobjednávkové a bežné produkty.
Z tohto produktu nie je možné objednať požadovaný počet kusov. Znížte prosím počet kusov.
Tento produkt je momentálne nedostupný.
Produkt bol pridaný do košíka
Produkt bol pridaný do zoznamu vašich rezervácií
Nastal problém pri vkladaní do košíka. Kontaktujte nás prosím.
Dopravu máte zadarmo!
Nakúpte ešte za a dopravu máte zadarmo!